„A saját hasznát találja meg az ember ezekben a lehetőségekben, amit a HiperSuli nyújt nekünk”

Tóth Éva egy kistelepülés általános iskolájának vezetője, egyike azoknak, akik szinte a kezdetek óta a HiperSuli pedagógus körének tevékeny tagjai. Falusi iskola révén kihívás bármi pluszt felmutatni, elmondása alapján azonban HiperSuli tagintézménnyé válva ez is sikerült nekik. Évát a programmal való megismerkedéséről, a digitális módszerek tanórai keretekbe emeléséről, a közösségben megélt élményeiről kérdeztük.

Mesélnél egy kicsit az iskoláról, aminek a vezetője vagy?

A Tiszatenyői Szent István Általános Iskola intézményvezetője vagyok, ez a község egyetlen általános iskolája. Nagyon kevés lakosú község, öregedő falu, tehát a gyerekek létszáma is alacsony (116 tanulónk van, ennek 20 %-a más településről jár hozzánk). Nagy kihívás a csökkenő létszámmal megküzdeni, de egyre többen érdeklődnek a környék városaiból is, pont a családias, kis létszámú oktatás miatt. Nagyon lelkes, megújulni vágyó zárt közösség dolgozik együtt. Én 23 éve kezdtem itt tanítóként (tanító-művelődésszervező végzettségűként), 2006-ban lettem intézményvezető helyettes, majd elvégeztem a közoktatás vezetői képzést, és 2012 óta vezetem az intézményt. Azóta az informatikai műveltségi területet végeztem el a tanítóképzőn, hogy felsőben is taníthassak informatikát.

Hogy ismerted meg a HiperSulit?

Először akkor keltette fel érdeklődésem a terület, mikor 2011-ben megérkeztek az okostáblák az iskolákba, amelyekhez kaptunk képzést, de nem volt eléggé gyakorlatias a tudás, amit átadtak. Ekkor kezdtem el autodidakta módon saját anyagokat gyártani és tájékozódni a témában. Nagyon nehéz volt ezeket az anyagokat megszerkeszteni, mert nem voltak még olyan web2.0-ás alkalmazások, amelyek ma ezt könnyítik. Illetve a pedagógusok informatikai tudása sem volt elég ehhez a szinthez. Innentől fogva egyre inkább kerestük a lehetőségeket, hogy hogyan lehet a digitális eszközöket minél jobban bevonni az oktatásba. Azért szeretem nagyon a HiperSulit, mert mindig kihangsúlyozzák, hogy nem az a cél, hogy átálljunk a digitális oktatásra, hanem az, hogy a hagyományos oktatási formákat kiegészítsük ezekkel az eszközökkel, a digitális tananyagokkal.

A férjem, aki szintén pedagógus, ő találta meg a tanárblogon a HiperSuli képzésről szóló anyagot 2018-ban. Ez az első olyan képzés volt, ami már nem a referencia iskoláknak készült, hanem nyílt képzésként bárki jelentkező pedagógusnak elérhető volt. Egy kollégámmal mentem el erre a képzésre, ahol mind az utolsó információig valóban hasznos ismereteket szereztünk, ezen én is meglepődtem. Ott jöttünk rá, hogy ez nem csak egy képzés pedagógusoknak, hanem egy program, amihez az iskola is csatlakozhat. Alapvetően nem szeretem ráerőltetni másokra az ötleteimet, és a HiperSuli nem is várta el ezt, csak annyit, hogy a pedagógusok fele csatlakozzon a programhoz. Ehhez képest a képzésre még a környék 3 iskolájából is jelentkeztek, és a végén már létszámkorláttal tudták csak megtartani a képzést. A HiperSuli csatlakozással lehetőségünk volt 2 db routert igényelnünk, amelyeknek a mai napig jobban örülünk, mint más eszköznek. Szerencsére mi nem küzdünk eszközhiánnyal, vannak laptopjaink, tanulói tableteink.

Miben más a HiperSuli szemlélete a hagyományos oktatáshoz képest?

Az, hogy 23 éve itt vagyok ebben a faluban egyrészt nagyon jó a családias környezet miatt, viszont be is zár. Egy falu nem úgy működik, mint egy város, ahol vannak szakmai napok. Persze, most is mehetünk konferenciára, de ahogy a pedagógusok terhe nőtt, úgy csökkent a lelkesedés, hogy ilyen programokra még eljárjanak. A HiperSuli nem csak eszközzel és képzéssel segít, hanem folyamatos jelenlétet tud nyújtani, akár online is. Állandó támogatást kapunk és sok ötletet tudunk ellesni. Tehát egyrészt kinyílik a világ, másrészt meglátja az ember, hogy mások is küzdenek problémákkal. Ha elakadtunk például a digitális oktatás során, akkor egyből ott volt a segítség, bár szerencsére minket nem ért teljesen váratlanul az átállás. De az, hogy a HiperSuli közösség ott állt ugrásra készen, az nagyon sokat segített. Illetve, hogy újabb és újabb ötleteket adnak, hiszen ez az interaktív világ nem áll meg ott, hogy elvégeztük a tanárképzést, hanem folyamatosan frissíteni kell a tudásunk. Ezen kívül nekünk az is fontos, hogy így egy kis iskola is ki tud tenni valamit az ablakba. Mi nem tudunk tagozatosodni, nem tudunk két tannyelvű osztályt, sportosztályt indítani. Egy falusi iskolának, egy induló osztállyal meg kell maradnia az általános oktatásnál. Legfeljebb tanórán kívüli tevékenységgel, szakkörökkel tudunk pluszt nyújtani a gyerekeknek. A HiperSuli viszont különlegesebbé tett minket, mint egy sima általános falusi iskola.

Hogyan néz ki egy tanórád a HiperSuli keretei között?

Én onnan kezdeném, hogy milyen nehézségekbe ütközöm, mikor a gyerekek megjelennek informatika órán. Nálunk a diákok nagy részének nincs asztali számítógépe, így az első nekifutás mindig a számítógép be-kikapcsolása, az egér és billentyűzet helyes használatának a megtanulása, amihez szintén remek web2-es alkalmazásokat lehet találni. A tananyag eléggé leszűkíti a lehetőségeket, de mindig lehet találni olyan alkalmazást, ami segíti a gyerekeket. Ha konkrétan egy óra felépítését nézem, az elméleti résznél kivetítem nekik, hogy én hogyan dolgozom a számítógépen. Szoktam képernyővideót is készíteni, és közösen megyünk végig az elméleti részen, amibe belecsempészem a gyakorlati feladatokat is. A Google Classroomot már a digitális oktatás előtt is használtuk, itt folyamatos visszajelzést kapok arról, hogy ők mit csinálnak, és nincs szükség arra, hogy frontálisan beszéljek nekik. A másik, amit nagyon szeretek, az a Learningapps, amivel rengeteg időt megspórol az ember, és ez is azonnali visszajelzést tud adni a gyerekek munkájáról.

Hogy látod, a digitális oktatás, a készségek mennyire épülnek be a tantermi oktatásba?

A digitális oktatás azokat a kollégákat is rávette ezeknek az eszközöknek a használatára, akik nem akartak már annyira megújulni, hanem maradtak inkább a jól bevált klasszikus oktatási módszereknél. A távolléti oktatás során viszont tőlük is azt a visszajelzést kaptuk, hogy ez tényleg jól működik, és használható. Mióta visszajöttek nem mondom, hogy harc megy az eszközökért, de a tanulói tableteket kézről kézre adják. Az interaktív táblákkal jól el vagyunk látva, és van egy mobil interaktív panelünk is, tehát minden osztályban van valamilyen eszköz. Nálunk mondhatom, hogy 100%-ban beépült a digitális oktatás, és a részévé vált a tanítási óráknak.

Mit tudnál még elmondani a HiperSuli közösségről?

Az összetartozás érzése, a figyelmesség, főleg egy ilyen kistelepülési iskolánál, nagyon sokat jelent. Amikor kaptunk rengeteg LEGO-robotot, amiknek a használatát is meg kellett tanulni, úgy éreztem, hogy ez nekem egyáltalán nem fog menni. Nem kellett sokat keseregnem, mert Koren Balázs – a HiperSuli szakmai vezetője – első szóra kijött hozzánk, és tartott nekünk bemutatót arról, hogy hogyan kell használni ezeket a robotokat.

Mit tud nyújtani a HiperSuli azoknak, akik még csak most ismerkednek a programmal?

Számomra a legmeghatározóbb a gyakorlatiasság volt, hogy tényleg kézzelfogható segítséget ad, nincs félrebeszélés. Csupa olyan dolog hangzik el, aminek az órán gyakorlati haszna van. Aki nem itt találkozott először a lehetőségekkel, még annak is mindig tud újat mutatni. Amitől viszont nem kell megijedni, az a korosztályossága. Nyilván vannak olyan eszközök, lehetőségek, amelyeket a középiskolások tudnak használni, és vannak olyanok, amelyeket pedig az általános iskolások. Úgy érzem, az alsó tagozaton inkább a tanórákat lehet színesíteni, a felső tagozaton és a középfokú intézményekben pedig az önálló tanuláshoz adnak lehetőséget. Az is meghatározó, hogy a képzés nem zárul le a tanúsítvány átvételével, hanem folyamatos marad a támogatás és a segítségnyújtás. A közösségben megismerkedik olyan emberekkel, akik konkrét problémákban tudnak segíteni, nem pedig általánosan kell merítenie az eszközökből. Mindezt mindenféle elvárás nélkül. Persze le van írva, hogy bizonyos arányban használnunk kell az eszközöket, de akit ez érdekel, annak ez nem elvárás, hanem természetes dolog. Nincs adminisztráció, papírmunka, hanem a saját hasznát találja meg az ember ezekben a lehetőségekben, amit a HiperSuli nyújt nekünk.

Hasznosnak találta ezt a cikket ?
NemNemIgenIgen
Loading...