Így segítsük gimnazista gyermekünket a hatékony távtanulásban

Itt az újév, a járványhelyzet azonban továbbra is nehezíti az oktatást elsősorban a gimnazisták számára, ők ugyanis teljes mértékben otthonról kell, hogy haladjanak tanulmányaikkal. Az ő korosztályuk a hagyományos oktatás keretein túl számos más téma iránt is érdeklődik, tantermi keretek híján pedig még nehezebb lehet figyelmüket az online tanórákra, illetve az azokra való felkészülésre fordítani. Talán többen már kialakították a megfelelő rutint, az új év azonban mindig alkalmas arra, hogy aki még keresi a megfelelő módszereket a hatékony haladás érdekében, az megtalálja azokat. Különösképp, mert az érettségihez közeledve egyre nagyobb fontossággal bírnak a kiváló érdemjegyek. Gyermekünk emellett valószínűleg éppen a függetlenedés fázisában van, emiatt pedig előfordulhat, hogy kevésbé ad a mi véleményünkre. De nézzük meg, szülőként hogyan tudjuk segíteni, motiválni őt a tanulásban!

Saját tér és eszközök a tanuláshoz

Akár van saját szobája, akár a testvéreivel osztozik egy helyen, a távoktatás alatt különösen fontos biztosítani gyermekünk számára egy nyugalmas, tanulásra alkalmas sarkot. Ez nem csak azt a célt szolgálja, hogy zavartalanul meghallgathassa a kötelező tanórákat, hanem egyfajta szellemi műhelyként szolgál, ahova ha leül, akkor hamar a hatékony tanuláshoz szükséges lelkiállapotba tud kerülni. Szülőként még inkább segíthetjük a gördülékeny felkészülést néhány technológiai eszközzel, így például számítógép vagy laptop mellett egy külön tablettel, vagy akár fejhallgatóval, hogy az esetleges hangos családi életünk ne zökkentse ki őt a fókuszált tanulásból.

Legyen egy napirend, amihez tartja magát

Fontos látni, hogy míg dolgozó szülőként a munkahelyünkön nekünk is megvan szabva a hivatalos munkaidő, amikor kizárólag a feladataink elvégzésével foglalkozunk, addig gyermekünk számára iskolásként is megvannak ezek a keretek. Az ő elsődleges feladata a tanulmányaira koncentrálni, ehhez pedig elengedhetetlen egy napirend, ami segít beosztani és elkülöníteni egymástól a tanulásra, valamint a szórakozásra, feltöltődésre szánt időt. Például – az online tanórák függvényében – érdemes kikötni, hogy hétköznap reggel 8-tól 15 óráig az online oktatásra, valamint az ott kapott házi feladatokra, tanulásra kell szánnia az időt, majd pedig csak ezután lehet videójátékozni, a barátokkal chatelni, vagy egyéb laza tevékenységgel folytatni a napot. Emellett fontos lenne, hogy ha már a tanulás online, képernyő előtt történik, akkor a pihenésbe próbáljunk iktatni képernyőmentes időt is. Ez – amennyiben a körülmények engedik – lehet séta, vagy valamifajta kilépés esetleg az otthoni négy fal közül. Elsőre szigorúnak tűnhet a napi tevékenységet ilyen módon beosztani, ugyanakkor biztosak lehetünk abban, hogy így gyermekünk sokkal fókuszáltabban tölti az idejét, emellett meglepően sok szabadideje marad.

Segítsük a határidők betartását

Noha egy hatékony napirend már önmagában rendkívül sokat segíthet abban, hogy gyermekünk időben elvégezze a feladatait, néha így is szűkös lehet egy-két határidő, különösképp magasabb osztályokban, ahol egyre nagyobb munkateherrel kell a diákoknak szembenézniük. Ha tisztában vagyunk a gyermekünk felé támasztott elvárásokkal, határidőkkel kapcsolatban, beszéljünk róluk és segítsük őt, hogyan készülhet el időben velük. Magyarázzuk el neki, milyen tanulási praktikák léteznek, vagy hogy miként bonthat nagyobb feladatokat kisebb részekre. Fontos tudatosítanunk benne, hogy a számára leghatékonyabb módszerek elsajátítása később az egyetemen és a munka világában is komoly hasznára lesz.

A válaszokat saját maga találja meg

Ha igényli a segítséget, adjuk meg azt gyermekünknek a házi feladatok, kötelességek teljesítéséhez. Vezessük rá, hogyan érdemes hozzákezdenie egy feladathoz, miként oldhat meg egy-egy problémát, vagy akár ellenőrizzük le a teljes végeredményt, ha kéri (természetesen mi sem lehetünk több év távlatában minden tárgyból pengék, ilyenkor nyugodtan merjünk segítséget kérni mástól!). De az ő feladata nem a miénk, bármennyire is néha csábítónak tűnhet szülőként, hogy még emlékszünk bizonyos bonyolult egyenletek megoldására a középiskolából. Ugyancsak ne adjunk neki kész válaszokat, a tizenévesek függetlenedésének egyik kulcsa ugyanis saját problémamegoldó képességük fejlesztése, így jobban tesszük, ha hagyjuk, hogy önállóan találja meg a megoldást. Mivel jó eséllyel még maga is ismerkedő fázisban van ezzel a képességgel, bátorításunkkal segíthetjük, a helyes válasz megtalálása esetén pedig megjutalmazhatjuk őt.

Segítsük az önállóvá válást

Ha úgy látjuk, hogy gyermekünk fokozatosan, egyre nagyobb magabiztossággal látja el saját feladatait, akkor szépen lassan minél nagyobb teret adhatunk neki az önállóságra. Ha már nem akarja, hogy a teendői kapcsán való emlékeztetőkkel bombázzuk, mondjuk meg neki, hogy leállunk vele, ha úgy látjuk, minden munka tisztességesen el van végezve. Hasonlóképpen ütemezhetjük a feladatok ellenőrzését is. Egy-egy hosszabb esszé elkészítésekor, egy idő után elég csak azokat a részeket bejelölni, amit gyermeküknek szükséges újra átnéznie. Ha pedig már a saját munkája lektorálásása is ügyesen megy, akkor elég mindössze csak néhány megjegyzéssel segíteni. Természetesen ez a fajta segítségadás is ideális körülményeket kíván, de idő vagy a tantárgyhoz megfelelő tudás hiányában ne féljünk segítséget kérni, hiszen gyermekünk fejlődése a tét.

További hasznos tanácsok itt: childmind.org

Hasznosnak találta ezt a cikket ?
NemNemIgenIgen
Loading...